Fem vanliga misstag vid vinterdäcksbyte - undvik dem!

Fem vanliga misstag vid vinterdäcksbyte - undvik dem!

Vi är inne i vintersäsongen och det börjar bli tid att byta till sommardäck, om du inte redan gjort det. Att byta till säsongens däck är en viktig säkerhetsåtgärd för dig och alla andra trafikanter. Men det finns några vanliga misstag som många gör vid vinterdäcksbyte. Ta en titt på följande tips för att undvika dessa misstag.

1. Att välja fel storlek eller typ av däck

Det här är ett vanligt misstag som många bilägare gör. Det är viktigt att välja rätt typ av vinterdäck för din bil och att se till att däcken är i rätt storlek. Om du väljer fel storlek eller typ av däck kan detta påverka bilens köregenskaper, bränsleekonomi och säkerhet.

2. Att inte kontrollera lufttrycket

Att ha rätt lufttryck i däcken är viktigt för att säkerställa en jämn slitage av däcken samt att undvika ojämna köregenskaper. Kontrollera därför alltid lufttrycket i dina nya vinterdäck innan du börjar köra med dem.

3. Att inte balansera däcken

Att balansera däcken är en annan viktig faktor för att säkerställa en jämn slitage och stabila köregenskaper. Att inte balansera däcken kan leda till ojämn slitage, sämre väggrepp och obehagliga vibrationer i bilen.

4. Att inte montera däcken korrekt

Att montera vinterdäcken korrekt är avgörande för att undvika farliga situationer på vägen. Det är viktigt att se till att alla bultar är ordentligt åtdragna och att däcken är monterade enligt tillverkarens anvisningar.

5. Att inte lagra däcken på rätt sätt

När du väl har bytt till sommar- eller vinterdäck är det viktigt att lagra de däck som inte används på rätt sätt. Däck ska lagras svalt, torrt och mörkt för att undvika onödigt slitage. Förvarar du däcken på fel sätt kan de förlora sin form och funktion, och du kan behöva byta ut dem tidigare än nödvändigt. Glöm inte tvätta däcken innan förvaring.

Fem vanliga misstag vid val av vinterdäck

Fem vanliga misstag vid val av vinterdäck

Vinterdäck är en viktig investering för att säkerställa säkerheten på vägarna under den kallare årstiden. Men när det gäller att välja rätt vinterdäck, kan det finnas många faktorer att överväga, och flera vanliga misstag som man bör undvika. Här är fem vanliga misstag som du bör undvika när du välj…
10 tips för att förlänga livslängden på dina vinterdäck

10 tips för att förlänga livslängden på dina vinterdäck

Här är 10 användbara tips för att förlänga livslängden på dina vinterdäck: Förvara dina däck korrekt: Dina däck bör förvaras i ett mörkt, torrt och svalt utrymme när de inte används. Exponering för solens ultravioletta strålar kan orsaka att gummimaterialet i däcken bryts ned över tiden. Se till a…
Vinterdäckens påverkan på bränsleförbrukning och säkerhet

Vinterdäckens påverkan på bränsleförbrukning och säkerhet

När temperaturen sjunker och vintervädret närmar sig är det viktigt att ha rätt däck på bilen för att säkerheten ska vara på topp. Vinterdäcket är utformat för att fungera bättre på snö, is och blöta vägbanor än sommardäcken. Men hur påverkar det egentligen bränsleförbrukningen och säkerheten? Enlig…
Vilka fördelar har dubbdäck jämfört med friktionsdäck?

Vilka fördelar har dubbdäck jämfört med friktionsdäck?

När vintern kommer och vägarna blir hala och snöiga kan det vara smart att byta till dubbdäck på bilen. Men varför välja dubbdäck istället för friktionsdäck? Här är några fördelar med dubbdäck: Bättre grepp på is och snö: Dubbdäck har små metallpigg som biter tag i vägytan och ger bättre grepp på …
Bötesbelopp vid fel däck

Bötesbelopp vid fel däck

Om du inte följer reglerna för vinterdäck, sommardäck och mönsterdjup och blir stoppad riskerar du att få följande böter: Otillräckligt mönsterdjup : 1 200 kr Ej använt vinterdäck när det krävs: 1 200 kr Körning med dubbdäck under otillåten tidsperiod: 500 kr
Dubbfria däck

Dubbfria däck

Så kallade friktionsdäck eller dubbfria däck är vinterdäck utan dubbar. Skillnaden mellan dubbfria däck och sommardäck är gummiblandningen och däckmönstret. Några fördelar med dubbfritt kontra dubbdäck är att dibbfria däck är tystare och sliter mindre på asfalten. Tack vare detta blir det mindre far…
Undantag från vinterdäck

Undantag från vinterdäck

I normala fall måste du har vinterdäck på din bil mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag. Det finns dock några undantag: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål. Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktn…
Friktionsdäck eller dubbfritt

Friktionsdäck eller dubbfritt

Så kallade friktionsdäck eller dubbfria däck är vinterdäck utan dubbar. Skillnaden mellan friktionsdäck och sommardäck är gummiblandningen och däckmönstret. Några fördelar med friktionsdäck kontra dubbdäck är att friktionsdäck är tystare och sliter mindre på asfalten. Tack vare detta blir det mindre…
Mönsterdjup på vinterdäck

Mönsterdjup på vinterdäck

På sommaren måste ett däck ha minst 1,6 mm mönsterdjup, men minst 3 mm är rekommenderat. På vintern gäller följande regler: Lätta fordon och personbilar: 3 mm Tunga bilar: 5 mm Tunga släpvagnar: 1,6 mm Läs mer på Transportstyrelsens sida.