Välja rätt vinterdäck - Dubb eller dubbfritt?

Välja rätt vinterdäck - Dubb eller dubbfritt?

Vintern är här med sitt snötyngda täcke och isiga vägar. Det är dags för bilägare över hela landet att fundera över vilket vinterdäck som passar bäst för deras behov. Valet står främst mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck, även kända som friktionsdäck. Men hur går man till väga för att välja rätt? Låt oss dyka djupt in i ämnet och jämföra de två alternativen.

Dubbdäckens fördelar och nackdelar

Dubbdäck är mångas go-to alternativ när det kommer till hård vinterväg. Deras små metallstift - dubbar - ger ett fantastiskt grepp på is, vilket kan vara avgörande för din säkerhet i trafiken. Denna typ av däck är främst fördelaktig i norra regioner där vintervägarna ofta är täckta av is och kompakt snö.

Men dubbdäck medför också sina nackdelar. De är kända för att skapa högre ljudnivåer under färd och kan även bidra till ökad slitning på vägunderlaget. Detta leder inte enbart till miljöaspekter men också till restriktioner i vissa städer där dubbdäcksförbud råder under vissa perioder på året.

Dubbfria vinterdäck – När tystnaden räknas

Dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck är ett tystare och mer vägskonservativt alternativ till dubbdäck. De är utformade med en speciell gummiblandning som håller sig mjuk även i låga temperaturer och har ett mönster som skapar friktion mot vägytan. För många som bor i södra delar av landet där väglägen inte är lika extrema som i norr, kan dubbfria vinterdäck vara ett utmärkt alternativ.

Till skillnad från dubbdäck erbjuder dubbfriheten färre begränsningar och bättre komfort. Men kom då ihåg att friktionsdäck inte presterar lika bra på ren och hård is jämfört med dubbdäck.

Är det möjligt att ha båda typerna?

Vissa bilister väljer att utrusta sig med två uppsättningar vinterdäck – dubbdäck för de kalla månaderna och dubbfria däck för tidigare och senare delar av vintersäsongen. Detta är självklart en kostnadsmässig aspekt att ta hänsyn till men kan ge en ökad säkerhet och anpassningsförmåga till Sveriges varierande vinterväglag.

Slitage och livslängd

En viktig aspekt att tänka på är däckens slitage och livslängd. Dubbdäck kan, om de används på fel underlag eller under fel förhållanden, slitas ner betydligt snabbare än friktionsdäck. Därför är det viktigt att kontinuerligt kontrollera däckens mönsterdjup och dubbförankring.

Dubbfria däck kan ha en tendens att slitas jämnare och ofta ha en längre livslängd, men det är lika viktigt att hålla koll på mönsterdjupet för att säkerställa maximal effektivitet och säkerhet.

Lagkrav och rekommendationer

I Sverige är det lag på att ha vinterdäck från 1 december till 31 mars om vinterväglag råder. Tänk på att reglerna kan skilja sig beroende på var du bor och vilka lokala bestämmelser som gäller.

Avslutande tankar

När allt kommer omkring är det din personliga situation och de unika förutsättningarna för din vinterkörning som avgör vilket däck som passar bäst. Överväg noggrant båda alternativen och låt en professionell däckspecialist hjälpa dig ifall du känner dig osäker. Oavsett vad du väljer, kom ihåg att säkerheten alltid bör gå först!

Skriv en kommentar

Dubbfria däck

Dubbfria däck

Så kallade friktionsdäck eller dubbfria däck är vinterdäck utan dubbar. Skillnaden mellan dubbfria däck och sommardäck är gummiblandningen och däckmönstret. Några fördelar med dubbfritt kontra dubbdäck är att dibbfria däck är tystare och sliter mindre på asfalten. Tack vare detta blir det mindre farliga partiklar i luften och i dagvattnet om man använder dubbfria däck istället för dubbdäck.

Visa hela inlägget
Datum för vinterdäck, friktionsdäck och dubbdäck 2020-2021

Datum för vinterdäck, friktionsdäck och dubbdäck 2020-2021

Vinterdäckskrav Du måste ha vinterdäck 1 december - 31 mars om det råder "vinterväglag". Friktionsdäck Friktionsdäck (alltså vinterdäck utan dubbar) får du ha året om. Dubbdäck Det är tillåtet att ha dubbdäck från 1 oktober - 15 april. Om det "är eller befaras vara" vinterväglag får du även ha dubbdäck utanför detta intervall. Läs mer hos Transportstyrelsen

Visa hela inlägget
Friktionsdäck eller dubbfritt

Friktionsdäck eller dubbfritt

Så kallade friktionsdäck eller dubbfria däck är vinterdäck utan dubbar. Skillnaden mellan friktionsdäck och sommardäck är gummiblandningen och däckmönstret. Några fördelar med friktionsdäck kontra dubbdäck är att friktionsdäck är tystare och sliter mindre på asfalten. Tack vare detta blir det mindre farliga partiklar i luften och i dagvattnet om man använder friktionsdäck istället för dubbdäck. Du…

Visa hela inlägget
Dubbfria vinterdäck - Den tystare hjälten

Dubbfria vinterdäck - Den tystare hjälten

När termometern börjar krypa nedåt och de första frostnätterna signalerar att vintern är på intåg, är det dags att tänka på att byta till vinterdäck. Även om dubbdäck länge har varit den traditionella favoriten i Norden, ökar populariteten för dubbfria vinterdäck, eller friktionsdäck, år efter år. I detta inlägg ska vi fördjupa oss i de dubbfria däckens värld och utforska varför de kan vara det rä…

Visa hela inlägget
10 Myter om vinterdäck – Dags att reda ut sanningen!

10 Myter om vinterdäck – Dags att reda ut sanningen!

Myt 1: Vinterdäck är bara nödvändiga i snö Faktum: Vinterdäck ger bättre grepp på både snö och is, men också vid låga temperaturer. Deras mjukare gummiblandning presterar bättre än sommardäck vid temperaturer under 7 grader Celsius. Myt 2: Dubbdäck är alltid bäst på vintern Faktum: Dubbdäck ger bra grepp på isiga vägar men är inte alltid det bästa valet. De kan faktiskt ha sämre prestanda än dubbf…

Visa hela inlägget
Vinterdäck med eller utan dubbar

Vinterdäck med eller utan dubbar

Vinterdäck finns både med och utan dubbar. Om ett vinterdäck har dubbar kallas det ofta dubbdäck. Om ett vinterdäck saknar dubbar kallas det friktionsdäck eller dubbfritt. Vinterdäck har en annan gummiblandning och ett annat mönster än sommardäck.

Visa hela inlägget